Taktika starých marketérov stále žije a dokonca zažíva nový BOOM! Mení sa len forma. Čo boli kedysi kartičky a nálepky, sú dnes aplikácie a rôzne zákaznícke zóny. Čerpanie bonusov sa urýchlilo ako sa urýchlila aj doba a znížila lojalita k jednej značke. Napr. v obchodnom dome už čerpáte výhody ihneď pri pokladni a nie akýmsi následným dožadovaním sa výhod, lebo ste konečne nazbierali svojich 10 nálepiek a pod. Myšlienka je ale stále tá istá. Stabilizovať získaných klientov a lákať tých nových.
Chyby pri tvorbe vernostného programu:
- Ponuka vernostného programu nie je atraktívna pre cieľovú skupinu zákazníkov. Ak máte možnosť ponúknuť iba iný sortiment, stavte na univerzálne veci a praktickosť.
- Vernostný program je príliš prísny a čerpať ho sa javí spočiatku ako nedosiahnuteľná méta.
- Vernostný program je nezrozumiteľný a núti ľudí urobiť priveľa krokov pre jeho využívanie
- Ponuka vernostného programu je slabá - cítiť, že ju beriete len ako formalitu.
- Vernostný program má časovo nevhodne nastavenú platnosť
- Vernostný program generuje marketingovú stratu. /nazývam marketingovou stratou rozdiel medzi možným dosiahnuteľným ziskom a ziskom dosiahnutým v praxi/ t.j. rozdávate niečo, čo by sa predávalo ako teplé rožky.
- Vernostný program nepodporuje návyk a záujem nakupovať opakovane. Napr. vo vernostnom programe získa zákazník niečo, čo je jednorazové a v horšom prípade to potrebuje len zriedkavo.
Plusy vernostného programu:
- Udržiava súčasných zákazníkov - alfa omega
- Sekundárne láka nových svojou ponukou, aby sa stali vernými - alfa omega tiež
- Budí dojem, že si svojich zákazníkov vážite a v konečnom dôsledku posilňuje predaj
- Pôsobí tiež ako komunikačný kanál, vďaka ktorému obhajujete svoju komunikáciu so zákazníkmi bez pocitu otravovania a spamovania
- Zbiera údaje o zákazníkoch, ktoré môžu byť neskôr použité na iné marketingové aktivity - meniny, výročie, rôzne míľniky, odstupňované bonusy podľa toho, ako je pre Vás daný konkrétny zákazník bonitný a pod.
Mínusy vernostného programu:
- Agenda okolo vernostného programu si vyžaduje sofistikovanejšie systémy a podporu IT a marketingu t.j. aj finančné investície.
- Iné mínusy neboli doposial preukázané :)